A kezdet nem tl bztat: Petersen az els hromnegyed rban a tanknyvek meglehetsen szraz stlusban rgja sznkba a kzelg esemnyeket s annak lehetsges kvetkezmnyeit, mr-mr televzis dramaturgit kvetve – a nagyszer jelmezek s dszletek elenysznek a szmtalan kzeli felvtel lttn. A lassacskn unalomba fullad film ppen idben, a hajk megrkezsekor kap erre: a ltvnyos, Ryan kzlegny megmentst idz partraszllst kveten a Trja jobbnl-jobb csatajelenetek garmadjt knlja, szusszansnyi sznetet sem hagyva a nznek. Ezzel egyidejleg vgre a jellemek is kezdenek megtelni lettel.
A Homrosz Iliszt nagyvonalakban kvet trtnet elssorban a szemlyes ellenttekre koncentrl. Petersen hangslyos figyelmet fordtott a karakterek kidolgozsra s arra, hogy motivciik ne maradjanak rejtve a nz eltt, gy a meglehetsen egysk Agamemnnt leszmtva mg a legutols mellkszereplt sem hanyagolta el. A sznszvlaszts azonban hagy maga utn kvnnivalt: a Hektrt megforml Eric Bana s a hossz vtizedek utn ismt tndkl Peter O’Toole a lehet legjobb formjukat hozzk, m a hol rettenthetetlenl kzd kegyetlen harcosknt, hol pedig hsszerelmesknt tetszelg Brad Pitt elg hiteltelen Akhilleusz szerepben. Ugyanez hatvnyozottan elmondhat az esemnyek mozgatrugjnak szmt szerelmesprra: a kamerba res tekintettel mered Orlando Bloom mellett Diane Krueger szpsghez sem trsul tehetsg, jelentsen csorbtva ezzel kettejk lngol szenvedlynek hiteln.
m a Trja szemmel lthat hibi ellenre is tisztessgesen elksztett mozi, mely egyfell tisztelgs a rgi idk nagy hollywoodi produkcii eltt, msfell zig-vrig mai, nagy fordulatszmon prg alkots: mikor a hosszra nyjtott prolgus utn Petersen vgre rrez a trtnet zre, nincs meglls. A kezdeti egysk kamerabelltsokat epikus, A Gyrk ura-trilgihoz foghat nagytotlok vltjk fel, Akhilleusz s Hektr sszecsapsakor pedig egyszer csak azt vesszk szre, hogy mind a tz krmnket lergtuk az izgalomtl.
|