A kezdet nem túl bíztató: Petersen az első háromnegyed órában a tankönyvek meglehetősen száraz stílusában rágja szánkba a közelgő eseményeket és annak lehetséges következményeit, már-már televíziós dramaturgiát követve – a nagyszerű jelmezek és díszletek elenyésznek a számtalan közeli felvétel láttán. A lassacskán unalomba fulladó film éppen időben, a hajók megérkezésekor kap erőre: a látványos, Ryan közlegény megmentését idéző partraszállást követően a Trója jobbnál-jobb csatajelenetek garmadáját kínálja, szusszanásnyi szünetet sem hagyva a nézőnek. Ezzel egyidejűleg végre a jellemek is kezdenek megtelni élettel.
A Homérosz Iliászát nagyvonalakban követő történet elsősorban a személyes ellentétekre koncentrál. Petersen hangsúlyos figyelmet fordított a karakterek kidolgozására és arra, hogy motivációik ne maradjanak rejtve a néző előtt, így a meglehetősen egysíkú Agamemnónt leszámítva még a legutolsó mellékszereplőt sem hanyagolta el. A színészválasztás azonban hagy maga után kívánnivalót: a Hektórt megformáló Eric Bana és a hosszú évtizedek után ismét tündöklő Peter O’Toole a lehető legjobb formájukat hozzák, ám a hol rettenthetetlenül küzdő kegyetlen harcosként, hol pedig hősszerelmesként tetszelgő Brad Pitt elég hiteltelen Akhilleusz szerepében. Ugyanez hatványozottan elmondható az események mozgatórugójának számító szerelmespárra: a kamerába üres tekintettel meredő Orlando Bloom mellett Diane Krueger szépségéhez sem társul tehetség, jelentősen csorbítva ezzel kettejük lángoló szenvedélyének hitelén.
Ám a Trója szemmel látható hibái ellenére is tisztességesen elkészített mozi, mely egyfelől tisztelgés a régi idők nagy hollywoodi produkciói előtt, másfelől ízig-vérig mai, nagy fordulatszámon pörgő alkotás: mikor a hosszúra nyújtott prológus után Petersen végre ráérez a történet ízére, nincs megállás. A kezdeti egysíkú kamerabeállításokat epikus, A Gyűrűk ura-trilógiához fogható nagytotálok váltják fel, Akhilleusz és Hektór összecsapásakor pedig egyszer csak azt vesszük észre, hogy mind a tíz körmünket lerágtuk az izgalomtól.
|